Ondernemers innoveren samen met hogeschool

Wat kun je als bedrijf met big data, hoe zet je in op robotisering of wanneer maak je gebruik van 3D-printen? Het Fontys Centre of Expertise High Tech Systems and Materials (HTSM) van Fontys Hogescholen in Eindhoven is precies voor dit soort vragen opgericht. Bij dit onderdeel van de hogeschool werken studenten en docenten elke dag samen met ondernemers die willen innoveren.

Hightech
In 2013 werd het expertisecentrum binnen Fontys opgericht. Bedoeld om bedrijven te helpen met innoveren op hightechgebied. Het centrum koppelt ondernemers met een specifieke vraag aan een team van studenten en docenten met de juiste expertise. Aanvankelijk lag de nadruk op robotica, 3D-printing en agro-mechatronica. Inmiddels richten ze zich op meer focusgebieden.

Dutch Technology Week
Verzoeken om mee te denken komen uit de hele regio. Van grote techorganisaties tot mkb-ers die verder willen met hun bedrijf. Tijdens de Dutch Technology Week van 15 t/m 20 mei 2017 bespreken ondernemers hun vraagstukken uit de eigen praktijk met deskundigen van Fontys en met collega-ondernemers. Het betreft vragen over innovatie en over de gevolgen hiervan voor bijvoorbeeld hun medewerkers, business model of productiemachines.

Bron: artikel

Tevredenheid hbo-studenten onverminderd hoog

Voor het zevende opeenvolgende jaar is de tevredenheid van studenten over hun studie in het hoger beroepsonderwijs gestegen. Ruim driekwart van de voltijdstudenten (75,2%) geeft aan tevreden of zeer tevreden te zijn over de studie op de hogeschool. In de voorgaande jaren lag dat percentage op 66,6% (2012), 67,3% (2013), 69% (2014) en 72,4% (2015) en 74,9% (2016). Dit blijkt uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2017 die vandaag is verschenen. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Het is mooi dat de resultaten van de NSE van de afgelopen 6 jaar een continue verbetering laten zien. En er zijn een aantal onderdelen die ondanks een verbeterde score nog steeds een punt van kritiek zijn. Dat houdt de hogescholen scherp in de continue aandacht voor het verder verhogen van de kwaliteit.’

Investeer duurzaam in het hbo!

Dat is de oproep van Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, vandaag bij de opening van het 13e hbo-jaarcongres aan de formateur van een nieuw kabinet. “Start een krachtige dialoog met hoger onderwijsinstellingen, studenten, het beroepenveld, het bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen, over wat het hoger onderwijs in de toekomst wil”, aldus de Graaf, “want het hbo heeft laten zien dat we onze maatschappelijke opdracht goed kunnen vervullen, tot ieders tevredenheid, dus bouw voort op dat vertrouwen!”.

Marc van Mil is beste hoger onderwijsdocent 2017

Marc van Mil (Universiteit Utrecht) is uitgeroepen tot Docent van het Jaar 2017. Het bewustzijn dat Van Mil zijn studenten leert over de impact van hun vak gaf de doorslag bij de verkiezing van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Daar streden vijf topdocenten van hogescholen en universiteiten om de titel ‘Docent van het Jaar’ en een beurs van € 15.000,-. Van Mil ontving de prijs uit handen van Onderwijsminister Jet Bussemaker.

Onderzoek is een belangrijk fundament

Standpunt

Inzet verkiezingen 2017 - Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.