Ondernemers innoveren samen met hogeschool

Wat kun je als bedrijf met big data, hoe zet je in op robotisering of wanneer maak je gebruik van 3D-printen? Het Fontys Centre of Expertise High Tech Systems and Materials (HTSM) van Fontys Hogescholen in Eindhoven is precies voor dit soort vragen opgericht. Bij dit onderdeel van de hogeschool werken studenten en docenten elke dag samen met ondernemers die willen innoveren.

Hightech
In 2013 werd het expertisecentrum binnen Fontys opgericht. Bedoeld om bedrijven te helpen met innoveren op hightechgebied. Het centrum koppelt ondernemers met een specifieke vraag aan een team van studenten en docenten met de juiste expertise. Aanvankelijk lag de nadruk op robotica, 3D-printing en agro-mechatronica. Inmiddels richten ze zich op meer focusgebieden.

Dutch Technology Week
Verzoeken om mee te denken komen uit de hele regio. Van grote techorganisaties tot mkb-ers die verder willen met hun bedrijf. Tijdens de Dutch Technology Week van 15 t/m 20 mei 2017 bespreken ondernemers hun vraagstukken uit de eigen praktijk met deskundigen van Fontys en met collega-ondernemers. Het betreft vragen over innovatie en over de gevolgen hiervan voor bijvoorbeeld hun medewerkers, business model of productiemachines.

Bron: artikel

Heb jij het in je om hbo-docent te worden? - Jaarcongres Vereniging Hogescholen

Op donderdag 19 april a.s. organiseert de Vereniging Hogescholen voor de veertiende keer haar jaarcongres met als thema: ‘Meer waarde met hbo’. Een van de onderdelen is de inspiratiemarkt. Hogescholen, bedrijven en andere partijen gaan er graag met u in gesprek. Bijvoorbeeld over de vraag: Heb jij het in je om hbo-docent te worden?

De slag om de arbeidsmarkt in de regio een impuls geven

Publiek-private samenwerking versterken, bedrijven aan het roer van Centers of Expertises, een Regionaal Investeringsfonds zoals in het mbo voor het hbo zijn volgens Doekle Terpstra, voorzitter van UNETO VNI, onder andere nodig om de regionale aansluiting van hogescholen en de arbeidsmarkt een impuls te geven.

Blog: De samenwerking van lerarenopleidingen en scholen

In de educatieve sector, dat wil zeggen de lerarenopleidingen, is sprake van het verschijnsel Opleidingsscholen, dit zijn samenwerkingsverbanden waarbinnen instituten voor de lerarenopleiding samen met schoolbesturen uit het primair, voorgezet en beroepsonderwijs afspraken maken over het samen opleiden van aanstaande leraren.

Onderzoek is een belangrijk fundament

Standpunt

Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.