OCW stelt 1 miljoen euro beschikbaar voor 19 Centres of Expertise voor 2018

Minister Bussemaker van OCW heeft financiering in 2018 toegekend voor alle 19 Centres of Expertise. Eind 2017 zou deze regeling voor de 1e en 2e generatie CoE's officieel aflopen. Voor de 19 bekostigde centres stelt OCW opnieuw €1 miljoen beschikbaar voor 2018. De verlenging van de regeling in 2018 zal als tussenjaar gebruikt worden voor de vormgeving van een nieuw financieringsarrangement vanaf 2019.

Inmiddels zijn er bij elkaar opgeteld 149 Centres of Expertise (hbo) en Centra voor innovatief vakmanschap (mbo), mede tot stand gekomen door cofinanciering vanuit het bedrijfsleven en vanuit de overheid. Het hbo telt 37 Centres of Expertise.

Deze zogenoemde Centra zijn samenwerkingsverbanden tussen onderwijsinstellingen, bedrijven, overheden en andere publieke organisaties binnen het hbo en mbo. Een Centrum bestaat uit gemiddeld 35 bedrijven en organisaties, 375 studenten en 30 docenten. Gezamenlijk hebben de Centra jaarlijks een bereik van 4.500 bedrijven, 50.000 studenten, bijna 4.000 docenten en 83 mbo-instellingen en hogescholen. In de Centra staat naast het zorgen voor onderwijsvernieuwing en een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, het versnellen en vergroten van het innovatievermogen van bedrijven centraal.

Bron en afbeelding: Katapult

Zie ook: Meer feiten en cijfers over de impact van Centres of Expertise

“De Associate degree als hbo-opleiding meer op de kaart zetten”

Het aanbod van Associate degree-opleidingen bij hogescholen gaat de komende jaren toenemen, daarvan ben ik overtuigd”, zegt de voorzitter van de Vereniging Hogescholen Thom de Graaf. Hij is tevreden dat de “Wet Invoering Associate degree” die gisteren in de Tweede Kamer met algemene stemmen werd aangenomen, nu een zelfstandige en volwaardige positie heeft gekregen als hbo-opleiding. “Dat was noodzakelijk voor de volgende logische stap: de Ad als hbo-opleiding meer op de kaart zetten.”

Banenmotor innovatieve Topsectoren vergt learning communities

Technologische versnelling en disruptie veranderen de arbeidsmarkt radicaal. Mensen dreigen buiten de boot te vallen en dat heeft negatieve gevolgen voor de kenniseconomie. Learning Communities kunnen het tij keren, stellen de Topsectoren in het adviesrapport ‘Learning Communities 2018 – 2021’.