Nadja Jungmann (HU) uitgeroepen tot Lector van het Jaar

Nadja jungmann 400x400

Nadja Jungmann (Hogeschool Utrecht) is vandaag in Den Haag uitgeroepen tot Lector van het Jaar. Zij ontving de prijs uit handen van de minister van OCW, Jet Bussemaker. De lector Schulden en Incasso werd door de jury geroemd om haar veelzijdigheid. Op het gebied van onderzoek en onderwijs excelleert Jungmann, maar ook op zaken als studentbetrokkenheid, exposure en verbinding met de maatschappij scoort Jungmann goed. De jaarlijkse verkiezing wordt georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en onderwijswebsite ScienceGuide.

Opiniemaker
Jungmann heeft zich ontpopt heeft tot opiniemaker in de discussie over schuldenproblematiek, waar ze sinds 2010 onderzoek naar doet. Daarnaast is de impact van haar onderzoek meetbaar. Haar onderzoek zorgde ervoor dat gemeenten in 2016 moesten stoppen met uitsluiting van bepaalde groepen schuldenaren en gerechtsdeurwaarders geen beslagen meer mochten leggen die de schuldenaren alleen maar verder in de problemen zouden brengen.

Genomineerden
Naast Jungmann waren Louise Elffers (Hogeschool van Amsterdam) en Marijke Kral (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) genomineerd. Het ISO heeft nominaties ontvangen uit het hele land. Een scala aan disciplines, methodes en creativiteit bood zich aan. Het lectoraat heeft een unieke positie in het hoger onderwijs en die positie verdient waardering. Omdat die waardering nog te vaak achterblijft, zet het ISO het lectoraat in het daglicht door middel van deze uitverkiezing.

Lees ook het interview met Nadja Jungmann in ScienceGuide

Lectoren nu wettelijk verankerd aan het hbo

Hogescholen zijn verheugd dat bij de stemmingen in de Eerste Kamer de Wet Bescherming Namen en Graden Hoger Onderwijs vanmiddag is aangenomen. Met deze wet wordt o.a. het misbruik van de namen en graden van hogescholen en universiteiten tegengegaan, wordt de Engelse benaming van hogescholen vastgelegd en, belangrijk voor hogescholen, wordt de functie van lector wettelijk verbonden aan het hbo. “Dat lectoren nu wettelijk verankerd zijn aan het hbo, verheldert en versterkt de rol van lectoren bij onderzoeksprojecten en naar externe samenwerkingspartners”, zegt Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Kantelingsgericht casuïstiek bespreken in sociale- en zorgdomein - Avans hogeschool

Het Lectoraat Jeugd, Gezin en Samenleving van Avans hogeschool, de gemeente Den Bosch en Toff-e producties hebben de interactieve website ‘Kantelingsgericht casuïstiek bespreken’ ontwikkeld. Studenten, docenten en professionals uit het sociale- en zorgdomein kunnen daarmee oefenen met de uitgangspunten van de 'kanteling'. De tool kan gratis worden gebruikt en is een opbrengst van de Wmo-werkplaats Zuidoost-Brabant.

Investeren in praktijkgerichte innovaties voor maatschappelijke vraagstukken

Ouderen die langer zelfstandig kunnen wonen, een klimaatbestendige stad- en straatinrichting en een snelle diagnose van urineweginfecties, dit zijn enkele resultaten van praktijkgericht onderzoek door hogescholen. Het onderzoek draagt bij aan oplossingen voor urgente maatschappelijke problemen als klimaatverandering, vergrijzing en toenemende zorgvragen. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende en kritische houding van de toekomstige beroepsprofessional en de kwaliteit van het hoger beroepsonderwijs als geheel. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten een majeure investering in de Nationale Wetenschapsagenda en de kennisinfrastructuur. Vandaag vindt in de Tweede Kamer een debat plaats over o.a. het Wetenschapsbeleid met de minister en staatssecretaris van OCW. De Vereniging Hogescholen heeft haar standpunt hierover in een positon paper aan de Vaste Kamercommissie voor OCW gestuurd, zie de bijlage.

Onderzoek is een belangrijk fundament

Standpunt

Inzet verkiezingen 2017 - Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.