Met elektrische sneltreinvaart over de Middellandse Zee

Solarboatmonaco

De Hogeschool van Amsterdam doet met twee teams mee aan de Monaco Solar & Electric Boat Challenge 2017. Ook de NHL Hogeschool, HZ University of Applied Sciences en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, zetten elk een solar boat in. Er zijn dit jaar in totaal 22 teams uit België, Hongarije, Duitsland, Polen, Indonesië, Portugal, Monaco en vooral Nederland.

Hun boten varen volledig op zonne-energie: emissievrij en innovatief. De organisatie wil met deze race de ontwikkeling van 'groene' boten stimuleren om zo bij te dragen aan een meer gezonde Middellandse Zee. Elke boot telt drie bemanningsleden. Zij nemen deel aan verscheidene races. Vandaag is de endurance race, gevolgd door een snelheidswedstrijd. Het te kloppen record staat op 49,1 km per uur, afgelopen jaar gevestigd door het Nederlandse Clafis Victron Energy Solar Boat Team.

De ontwikkeling, realisatie en toepassing van elektrisch aangedreven boten is een voorbeeld van praktijkgericht onderzoek door hogescholen. Studenten, docenten en lectoren van hogescholen ontwikkelen samen met het bedrijfsleven de benodigde technologie. Elektrische aandrijving beperkt zich niet enkel tot recreatieboten, ook zijn er elektrisch aangedreven vrachtschepen.

Foto:  Monaco Solar & Electric Boat Challenge 2017