Lijsttrekkers roepen studenten op: 'Ga stemmen op 15 maart!'

Lijsttrekkersdebat de student kiest

Op 13 februari debatteerden lijsttrekkers Alexander Pechtold (D66), Jesse Klaver (GroenLinks), Lodewijk Asscher (PvdA) en Gert-Jan Segers (Christenunie) tijdens hét grote verkiezingsdebat over hoger onderwijs De Student Kiest. Het debat werd georganiseerd door de Vereniging Hogescholen, de VSNU, LSVb, ISO en de LKvV. Voor een goedgevuld auditorium van de TU Delft, met honderden studenten als toeschouwer, riepen de lijsttrekkers de zaal op vooral te gaan stemmen op 15 maart. Pechtold: ‘Zorg dat je niet op 16 maart wakker wordt met het gevoel: was ik nou maar wel gegaan’.

De vier lijsttrekkers gingen met elkaar in debat over de betaalbaarheid en toegankelijkheid van het hoger onderwijs. Segers (CU) pleitte nogmaals voor het omzetten van de basisbeurs in een gift. Segers toonde zich een fel tegenstander van het sociaal leenstelsel zoals dat door het huidige  kabinet werd ingevoerd. Asscher verdedigde juist de beslissing om studenten te laten lenen voor hun studie. ‘Het geld dat hiermee vrijkomt wordt direct geïnvesteerd in de kwaliteit van hoger onderwijs. Ik ben benieuwd waar de tegenstanders van het leenstelsel die 1 miljard euro dan vandaan gaan halen?’.

Ook over de OV-studentenkaart werden de degens gekruist door Alexander Pechtold (D66) en Jesse Klaver (GroenLinks). Het voorstel van D66 om de OV-kaart 7 dagen per week geldig te maken viel niet in goede aarde bij Klaver. ‘Dat geld kan veel beter geïnvesteerd worden in het halveren van het collegegeld.” Volgens Asscher moeten de andere lijsttrekkers wel oppassen dat het geen ‘gratis bier-feestje’ wordt.
Over één ding waren de partijen het eens: het collegegeld mag absoluut niet meer omhoog. Dat zou een te hoge drempel opwerpen en de gelijke kansen in het hoger onderwijs beperken.

Lijsttrekkersdebat hoger onderwijs - De student kiest

Zie ook:

“Geef de regie op inburgering aan gemeenten”

Het is in het belang van ons allemaal dat nieuwkomers in Nederland een goede start krijgen en snel kunnen meedoen in de samenleving. De resultaten van het inburgeringsbeleid dat in 2013 is ingevoerd zijn verontrustend. Gemeenten, taalaanbieders en vluchtelingenorganisaties pleiten daarom voor een effectiever inburgeringsbeleid waarvoor twee aanpassingen nodig zijn: Een regierol voor gemeenten bij de begeleiding van inburgeraars; dit in lijn met de decentralisatie van allerlei taken naar gemeenten. Meer mogelijkheden om geïntegreerde trajecten van taal met werk en (beroeps-) opleiding die gericht zijn op duurzame deelname aan de arbeidsmarkt, in te zetten.

Kritisch gesprek nodig over advies Commissie van de Donk

De Vereniging Hogescholen reageert kritisch op het rapport van de evaluatiecommissie prestatiebekostiging hoger onderwijs (commissie Van de Donk). Deze commissie had de opdracht van de minister van OCW het experiment van prestatieafspraken tussen overheid en individuele hogescholen en universiteiten te evalueren. Het rapport doet ook voorstellen voor de toekomst. Voorzitter Thom de Graaf heeft met name grote aarzelingen bij de suggestie van de commissie Van de Donk om tot een nieuwe bekostigingssystematiek te komen en bij het voorstel om een permanente toetsing- en beoordelingscommissie in het leven te roepen. De Graaf is wel positief over de centrale rol die volgens de commissie is weggelegd voor waardengeoriënteerde instellingsplannen waarin missie en visie van de hogeschool en universiteit zijn vastgelegd na een dialoog met betrokkenen binnen en buiten de instelling. "Dit sluit prima aan bij de maatschappelijke opdracht van hogescholen en bij het advies van de commissie-Slob".

Stemmen bij hogescholen voor Tweede Kamerverkiezingen 2017

Een aantal andere hogescholen in Nederland stelt vandaag zijn gebouwen beschikbaar voor bureaus om alle burgers - waaronder studenten, docenten, lectoren en andere medewerkers van hogescholen - hun burgerplicht te kunnen laten voldoen voor de Tweede Kamerverkiezingen 2017.