Lijsttrekkers roepen studenten op: 'Ga stemmen op 15 maart!'

Lijsttrekkersdebat de student kiest

Op 13 februari debatteerden lijsttrekkers Alexander Pechtold (D66), Jesse Klaver (GroenLinks), Lodewijk Asscher (PvdA) en Gert-Jan Segers (Christenunie) tijdens hét grote verkiezingsdebat over hoger onderwijs De Student Kiest. Het debat werd georganiseerd door de Vereniging Hogescholen, de VSNU, LSVb, ISO en de LKvV. Voor een goedgevuld auditorium van de TU Delft, met honderden studenten als toeschouwer, riepen de lijsttrekkers de zaal op vooral te gaan stemmen op 15 maart. Pechtold: ‘Zorg dat je niet op 16 maart wakker wordt met het gevoel: was ik nou maar wel gegaan’.

De vier lijsttrekkers gingen met elkaar in debat over de betaalbaarheid en toegankelijkheid van het hoger onderwijs. Segers (CU) pleitte nogmaals voor het omzetten van de basisbeurs in een gift. Segers toonde zich een fel tegenstander van het sociaal leenstelsel zoals dat door het huidige  kabinet werd ingevoerd. Asscher verdedigde juist de beslissing om studenten te laten lenen voor hun studie. ‘Het geld dat hiermee vrijkomt wordt direct geïnvesteerd in de kwaliteit van hoger onderwijs. Ik ben benieuwd waar de tegenstanders van het leenstelsel die 1 miljard euro dan vandaan gaan halen?’.

Ook over de OV-studentenkaart werden de degens gekruist door Alexander Pechtold (D66) en Jesse Klaver (GroenLinks). Het voorstel van D66 om de OV-kaart 7 dagen per week geldig te maken viel niet in goede aarde bij Klaver. ‘Dat geld kan veel beter geïnvesteerd worden in het halveren van het collegegeld.” Volgens Asscher moeten de andere lijsttrekkers wel oppassen dat het geen ‘gratis bier-feestje’ wordt.
Over één ding waren de partijen het eens: het collegegeld mag absoluut niet meer omhoog. Dat zou een te hoge drempel opwerpen en de gelijke kansen in het hoger onderwijs beperken.

Lijsttrekkersdebat hoger onderwijs - De student kiest

Zie ook:

Investeren in onderwijs gefinancierd door budgetkorting

Donderdag 16 februari heeft het CPB de uitkomsten van de doorrekening van de verkiezingsprogramma’s gepubliceerd in ‘Keuzes in Kaart 2018-2021’. De Vereniging Hogescholen heeft kennisgenomen van de maatregelen op het gebied van hoger onderwijs. “We zijn blij dat alle partijen willen investeren in onderwijs maar algemene budgetkortingen passen daar niet in”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. Bijzonder schrijnend daarbij is het plan van VVD en ChristenUnie om 50% te korten op het kunstonderwijs.

Positieve ontwikkelingen hbo-lerarenopleidingen met vertrouwen doorzetten

De kwaliteit van de hbo-lerarenopleidingen is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. De inzet van de hogescholen loont, dat blijkt onder andere uit rapporten van de Inspectie van het Onderwijs en de NVAO uit 2016. Bij de lerarenopleidingen is de aandacht voor vakkennis versterkt, het aantal opleidingsscholen is uitgebreid waarmee de samenwerking met het werkveld een extra impuls heeft gekregen, en binnen de tweedegraads lerarenopleidingen is er meer aandacht voor het beroepsonderwijs. De speerpunten waar de lerarenopleidingen nu op inzetten zijn: de instroom naar de pabo weer zoveel mogelijk terugbrengen naar het oude niveau om tegemoet te komen aan de tekorten in het PO, meer diversiteit in de studentenpopulatie en daarmee de toekomstige leraren, en de aandacht voor het opleiden voor het beroepsonderwijs verder versterken. Om deze opdrachten te realiseren hopen de hogescholen van de overheid:

Verkiezingsdebatten hoger onderwijs

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen organiseren hoger onderwijsinstellingen, koepel- en branche-organisaties, bonden en anderen een reeks bijeenkomsten in de vorm van een verkiezingsdebat, festival, café of congres. Een overzicht: