Lijsttrekkers roepen studenten op: 'Ga stemmen op 15 maart!'

Lijsttrekkersdebat de student kiest

Op 13 februari debatteerden lijsttrekkers Alexander Pechtold (D66), Jesse Klaver (GroenLinks), Lodewijk Asscher (PvdA) en Gert-Jan Segers (Christenunie) tijdens hét grote verkiezingsdebat over hoger onderwijs De Student Kiest. Het debat werd georganiseerd door de Vereniging Hogescholen, de VSNU, LSVb, ISO en de LKvV. Voor een goedgevuld auditorium van de TU Delft, met honderden studenten als toeschouwer, riepen de lijsttrekkers de zaal op vooral te gaan stemmen op 15 maart. Pechtold: ‘Zorg dat je niet op 16 maart wakker wordt met het gevoel: was ik nou maar wel gegaan’.

De vier lijsttrekkers gingen met elkaar in debat over de betaalbaarheid en toegankelijkheid van het hoger onderwijs. Segers (CU) pleitte nogmaals voor het omzetten van de basisbeurs in een gift. Segers toonde zich een fel tegenstander van het sociaal leenstelsel zoals dat door het huidige  kabinet werd ingevoerd. Asscher verdedigde juist de beslissing om studenten te laten lenen voor hun studie. ‘Het geld dat hiermee vrijkomt wordt direct geïnvesteerd in de kwaliteit van hoger onderwijs. Ik ben benieuwd waar de tegenstanders van het leenstelsel die 1 miljard euro dan vandaan gaan halen?’.

Ook over de OV-studentenkaart werden de degens gekruist door Alexander Pechtold (D66) en Jesse Klaver (GroenLinks). Het voorstel van D66 om de OV-kaart 7 dagen per week geldig te maken viel niet in goede aarde bij Klaver. ‘Dat geld kan veel beter geïnvesteerd worden in het halveren van het collegegeld.” Volgens Asscher moeten de andere lijsttrekkers wel oppassen dat het geen ‘gratis bier-feestje’ wordt.
Over één ding waren de partijen het eens: het collegegeld mag absoluut niet meer omhoog. Dat zou een te hoge drempel opwerpen en de gelijke kansen in het hoger onderwijs beperken.

Lijsttrekkersdebat hoger onderwijs - De student kiest

Zie ook:

Maak kennis met alle nominaties voor de RAAK-award

De RAAK-award biedt toonaangevend praktijkgericht onderzoek van hogescholen een podium. Tien projecten zijn genomineerd voor de prijs die op 30 november tijdens het SIA-congres 2017 wordt uitgereikt. Maak kennis met de projecten!

Gezocht: Lector van het jaar 2017-2018

Wie wordt de lector van het jaar ‘17|’18? Deze eervolle titel is deze keer gereserveerd voor de Lector die zich inzet voor de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Welke lector komt tot nieuwe leerroutes, stoomt studenten klaar voor de banen van morgen of werkt met bedrijven aan leven lang leren? ISO en Scienceguide, organisatoren van deze jaarlijkse verkiezing, ontvangen uw nominatie voor 15 december.

Hogescholen steunen brandbrief studenten over bezuinigingen hoger onderwijs

Namens heel studerend Nederland luiden de studentenbonden ISO en LSVb vandaag de noodklok over de bezuinigingen op het hoger onderwijs die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. In hun brandbrief aan de formerende politieke partijen, benadrukken ze dat het basisbeursgeld in het hoger onderwijs moet blijven én dat extra investeringen nodig zijn. De Vereniging Hogescholen steunt de actie van de studenten. Afgelopen vrijdag hebben de hogescholen ook een brief gestuurd aan de politieke partijen waarin ze het nieuwe kabinet o.a. vragen daadwerkelijk substantieel te investeren in de kwaliteit van docenten en kleinschalig onderwijs voor studenten.