Actualiteit

Koningin Máxima bij werkconferentie pabo's over muziekonderwijs

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft vandaag, woensdag 7 december, samen met minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) een werkbezoek gebracht aan de pabo van de Thomas More Hogeschool in Rotterdam. Daar spraken zij over de ontwikkelingen van muziekonderwijs binnen de pabo-opleidingen. Koningin Máxima is erevoorzitter van het Platform Ambassadeurs Méér Muziek in de Klas.

Méér Muziek in de Klas werkt mee aan het realiseren van structureel muziekonderwijs in het basisonderwijs. Koningin Máxima, minister Bussemaker en enkele muziekambassadeurs spraken met de directeuren van bijna alle 25 pabo-opleidingen en muziekdocenten over diverse visies op de vormgeving en implementatie van muziekonderwijs. Zo richt Hogeschool de Kempel in Helmond zich op het creëren van een leerklimaat waar muziek deel uitmaakt van het dagelijks leven op de pabo. De Saxion Hogeschool heeft vanaf het eerste studiejaar een ‘leerlijn’ muziek. De pabo van de Thomas More Hogeschool werkt samen met Codarts, de Hogeschool voor Kunsten in Rotterdam. Aankomende leerkrachten met muzikale talenten kunnen tijdens hun pabo-opleiding een speciaal lesprogramma van Codarts volgen om zich ook ontwikkelen tot vakspecialist muziek.

Koor
Naast de rondetafelgesprekken luisterden Koningin Máxima en minister Bussemaker naar het optreden van een gemengd koor van pabo- en conservatoriumstudenten, opgericht door de Thomas More Hogeschool. Deze pabo werd hiertoe geïnspireerd door een werkbezoek van Koningin Máxima in juni 2015 aan de pabo van de Fontys Hogeschool Kind en Educatie in ‘s Hertogenbosch. 

Platform
Het Platform Ambassadeurs Méér Muziek in de Klas is medio 2015 opgericht en werkt gedurende vijf jaar mee aan het realiseren van structureel muziekonderwijs voor kinderen van vier tot twaalf jaar. Het platform komt voort uit een van de aanbevelingen van de Commissie Verkenning Muziekonderwijs in het Primair Onderwijs van het ministerie van OCW.

Gerelateerd

Specialisatie maakt pabo-opleiding aantrekkelijker

Article

Er komt een landelijk specialisatiemodel voor pabo-studenten die zich in hun opleiding ook toeleggen in onderwijs aan jongere of juist de oudere kinderen van de basisschool. Dit model gaat pabo’s helpen om de specialisatie vorm te geven. Leraren die al voor de klas staan en zich willen bijscholen, gaan het model in de toekomst ook gebruiken. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Dit kan toekomstige leraren een ander carrièreperspectief geven: verdieping in hun vak, terwijl ze toch breed opgeleid op de arbeidsmarkt komen. Dat maakt het vak aantrekkelijker, wat kan helpen bij de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer

Nog stappen te zetten voor meer flexibiliteit lerarenopleidingen

Article

Tijdens de werkconferentie over het in 2020 ondertekende Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen, vandaag in Utrecht, hebben de Vereniging Hogescholen (VH), de Universiteiten van Nederland (UNL) samen met minister Dijkgraaf en vertegenwoordigers van het onderwijswerkveld de balans opgemaakt van twee jaar werk. 

Lees meer

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Article

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.  

Lees meer