Kennismaking ambassadeur Zuid-Afrika en Nederlandse hogescholen

Thomdegraaf ambassadeur rechthoek

Op lokatie van Hotelschool The Hague vond vandaag een kennismaking plaats tussen vertegenwoordigers van Nederlandse hogescholen en de ambassadeur en naaste medewerkers van de Ambassade van Zuid-Afrika. Tijdens de openingsspeech haalden zowel voorzitter van Vereniging Hogescholen Thom de Graaf, als de ambassadeur van Zuid-Afrika de heer Bruce Koloane, de warme banden aan die bestaan tussen beide landen. Op het gebied van hoger onderwijs (zowel mobiliteit als institutionele partnerschappen) zijn er echter nog veel mogelijkheden voor samenwerking.

Avans Hogeschool en NHTV presenteerden aan de hand van een ‘real-life’ case hun activiteiten in Zuid-Afrika. Door Avans wordt een bijdrage geleverd aan een duurzaamheidsproject, waarbij onder meer de ontwikkeling van drone-technologie bij het tegengaan van stropen in natuurreservaten in Zuid-Afrika centraal staat. NHTV lichtte tijdens de bijeenkomst hun activiteiten vanuit het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality toe.

Ambassadeur Koloane  gaf aan dat er een vergaande transformatie plaatsvindt op het gebied van hervorming van het onderwijssysteem in Zuid-Afrika. Daar liggen zeker kansen voor Nederlandse hogescholen die hun samenwerking met onder meer Zuid-Afrika willen intensiveren. Mogelijkheden voor samenwerking zullen in de nabije toekomst verder worden verkend.