Kansen voor onderzoekstalent hbo met postdocprogramma van Regieorgaan SIA

Hbo postdocprogramma

Hogescholen hebben de ambitie om praktijkgericht onderzoek uit te bouwen. Tegelijkertijd hebben zij de maatschappelijke opdracht om kwalitatief hoogwaardig beroepsonderwijs te verzorgen. Inzet van meer gepromoveerde docent-onderzoekers draagt bij aan de versterking van de kwaliteit van zowel het praktijkgericht onderzoek als het onderwijs van hogescholen. Carrièreperspectief voor gepromoveerden binnen het hbo kan daarbij een sleutelrol spelen. Daarom introduceert Regieorgaan SIA het hbo-postdocprogramma. Het programma biedt hogescholen de kans meer gepromoveerden aan te trekken en deze ook te behouden.

Kwaliteitsimpuls voor onderzoek en onderwijs

Hogescholen en het ministerie van OCW delen een ambitie als het gaat om gepromoveerde hbo-docenten. In de Talentbrief (januari 2017) van de minister van OCW staat: “[…] streef ik ernaar om zoveel mogelijk gepromoveerde hbo-docenten te behouden voor het hbo. Daarnaast zou het goed zijn als er méér gepromoveerden aan de hogeschool aan de slag zouden gaan, als docent en als onderzoeker.” Om het hbo de gewenste kwaliteitsimpuls te geven, is de rol van gepromoveerde docenten en onderzoekers cruciaal. Op dit moment zijn de mogelijkheden om onderwijs en onderzoek met elkaar te combineren voor gepromoveerden binnen het hbo gering.

Carrièreperspectief

OCW stelt daarom eenmalig € 6 miljoen in 2018 en daarna structureel € 2 miljoen per jaar beschikbaar zodat Regieorgaan SIA een hbo-postdocprogramma kan uitvoeren. Het programma biedt docent-onderzoekers carrièreperspectief en maakt het aantrekkelijk voor hen om binnen het hbo te werken. Bovendien geeft het hogescholen de kans om promovendi van buiten het hbo aan te trekken. In de opzet van het programma is gekozen voor postdocplaatsen van 0,5 fte voor 2 jaar. De andere 0,5 fte is de hbo-postdoc in het onderwijs werkzaam. Dit zorgt voor een grote bijdrage aan de verwevenheid van onderwijs en praktijkgericht onderzoek. De onderzoeksplannen van de hbo-postdoc sluiten aan bij een lectoraat of onderzoeksprogramma van een hogeschool, zijn goed ingebed in de regio en gericht op de praktijk.

Call maart 2018

Regieorgaan SIA opent de call in maart 2018. De call staat open tot het eind van het jaar en kent verschillende momenten waarop binnengekomen aanvragen worden beoordeeld door een beoordelingscommissie. Om de landelijke spreiding te bevorderen kunnen hogescholen op basis van omvang van de hogeschool vanuit het programma een aantal postdocposities invullen. Na evaluatie van het programma wordt in 2019 een tweede call geopend.

Het hbo-postdocprogramma is opgezet in samenwerking met de Vereniging Hogescholen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ligaya Butalid, programmamanager Regieorgaan SIA.

De slag om de arbeidsmarkt in de regio een impuls geven

Publiek-private samenwerking versterken, bedrijven aan het roer van Centers of Expertises, een Regionaal Investeringsfonds zoals in het mbo voor het hbo zijn volgens Doekle Terpstra, voorzitter van UNETO VNI, onder andere nodig om de regionale aansluiting van hogescholen en de arbeidsmarkt een impuls te geven.

Hogeschool van Amsterdam bekroont beste praktijkgericht onderzoek

Het HvA Onderzoek van het jaar 2017 is SO-HIP​, sensortechnologie bij de revalidatie van ouderen na een heupfractuur. Tijdens het HvA Research Awards Event zijn meer prijzen uitgereikt.

RAAK-award 2017 voor beste praktijkgericht onderzoek gaat naar De Haagse Hogeschool

Het RAAK-project Installaties 2020 van De Haagse Hogeschool heeft de RAAK-award 2017 gewonnen. De prijs voor het beste praktijkgerichte onderzoek werd uitgereikt tijdens het jaarlijkse congres van het Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA in Nieuwegein.