Reactie op CPB doorrekening verkiezingsprogramma's

Investeren in onderwijs gefinancierd door budgetkorting

Donderdag 16 februari heeft het CPB de uitkomsten van de doorrekening van de verkiezingsprogramma’s gepubliceerd in ‘Keuzes in Kaart 2018-2021’. De Vereniging Hogescholen heeft kennisgenomen van de maatregelen op het gebied van hoger onderwijs. “We zijn blij dat alle partijen willen investeren in onderwijs maar algemene budgetkortingen passen daar niet in”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. Bijzonder schrijnend daarbij is het plan van VVD en ChristenUnie om 50% te korten op het kunstonderwijs.

Generieke bezuiniging op onderwijsbudget
In algemene zin valt op dat de partijen niet of nauwelijks extra investeren in de kwaliteit van het hoger onderwijs zelf, sterker nog, soms zelfs honderden miljoenen bezuinigen op de onderwijsbekostiging. Klaarblijkelijk gaan alle partijen ervan uit dat de op termijn beschikbare middelen uit de invoering van het studievoorschot voldoende zijn. “We blijven benadrukken dat die middelen dan wel beschikbaar moeten blijven voor intensief en kleinschalig onderwijs voor studenten”, aldus de Graaf. “De door een aantal partijen voorgestelde generieke bezuinigingen brengen dit in het gevaar. Dat verontrust ons zeer.”

Investeren in onderzoek beperkt
Verder stellen partijen extra middelen beschikbaar voor onderzoek. Maar bij lange na niet de veelgenoemde 1 miljard voor de NWA-agenda. De Vereniging Hogescholen vraagt zich daarom af in hoeverre met de door de partijen voorgestelde financiering het onderzoek de impuls krijgt zoals die door de NWA-agenda werd beoogd.

Korting kunstonderwijs heeft impact op de economie en het imago van de sector
Uit de gepresenteerde doorrekening door het CPB van de verkiezingsprogramma’s blijken VVD en ChristenUnie 100 miljoen te willen bezuinigen op het kunstonderwijs door de instroom te halveren. In de verkiezingsprogramma’s van de partijen is hierover echter geen onderbouwing te vinden. Het lijkt erop dat zowel het bedrag als de aanname dat dit een bezuiniging oplevert, op misvattingen berust. “Dit is ouderwets denken”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, “Bovendien is er geen sprake van significante werkloosheid in de sector, zo blijkt uit de HBO-monitor”.

Nationaal en internationaal hebben creatieve ondernemers als Rem Koolhaas, Piet Hein Eek, Marcel Wanders en Gerrit Rietveld veel succes. Ook zij hebben hun opleiding aan een van de kunsthogescholen in Nederland afgerond. Dutch design is daarmee een wereldwijd begrip. Het kunstonderwijs, waar ook bijvoorbeeld de Design Academy in Eindhoven toe behoort, leidt merendeels creatieve ondernemers op. Niet voor niets heeft het huidige kabinet de creatieve industrie als een van de topsectoren aangemerkt.

Ook de impact van al het danstalent, jonge musici, Nederlandse topbands, architecten, vormgevers, meubelontwerpers en designers die jaarlijks van de kunsthogescholen de markt betreden, is groot.

Lijsttrekkers roepen studenten op: 'Ga stemmen op 15 maart!'

Op 13 februari debatteerden lijsttrekkers Alexander Pechtold (D66), Jesse Klaver (GroenLinks), Lodewijk Asscher (PvdA) en Gert-Jan Segers (Christenunie) tijdens hét grote verkiezingsdebat over hoger onderwijs De Student Kiest. Het debat werd georganiseerd door de Vereniging Hogescholen, de VSNU, LSVb, ISO en de LKvV. Voor een goedgevuld auditorium van de TU Delft, met honderden studenten als toeschouwer, riepen de lijsttrekkers de zaal op vooral te gaan stemmen op 15 maart. Pechtold: ‘Zorg dat je niet op 16 maart wakker wordt met het gevoel: was ik nou maar wel gegaan’.

Positieve ontwikkelingen hbo-lerarenopleidingen met vertrouwen doorzetten

De kwaliteit van de hbo-lerarenopleidingen is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. De inzet van de hogescholen loont, dat blijkt onder andere uit rapporten van de Inspectie van het Onderwijs en de NVAO uit 2016. Bij de lerarenopleidingen is de aandacht voor vakkennis versterkt, het aantal opleidingsscholen is uitgebreid waarmee de samenwerking met het werkveld een extra impuls heeft gekregen, en binnen de tweedegraads lerarenopleidingen is er meer aandacht voor het beroepsonderwijs. De speerpunten waar de lerarenopleidingen nu op inzetten zijn: de instroom naar de pabo weer zoveel mogelijk terugbrengen naar het oude niveau om tegemoet te komen aan de tekorten in het PO, meer diversiteit in de studentenpopulatie en daarmee de toekomstige leraren, en de aandacht voor het opleiden voor het beroepsonderwijs verder versterken. Om deze opdrachten te realiseren hopen de hogescholen van de overheid:

Verkiezingsdebatten hoger onderwijs

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen organiseren hoger onderwijsinstellingen, koepel- en branche-organisaties, bonden en anderen een reeks bijeenkomsten in de vorm van een verkiezingsdebat, festival, café of congres. Een overzicht:

Aandachtspunten hbo voor nieuwe kabinetsperiode

Standpunt

Nederland heeft goed opgeleide en veerkrachtige burgers nodig, mensen die niet alleen verantwoordelijkheid dragen in bedrijven en instellingen maar ook in de samenleving als geheel. Hbo-opgeleide professionals hebben in deze snel veranderende en onzekere wereld een belangrijke stabiliserende en opbouwende rol te spelen. Voor de cohesie in de samenleving en voor de economische kracht van Nederland is kwalitatief goed hoger beroepsonderwijs essentieel. Thom de Graaf: “Juist de hbo-opgeleiden zijn in staat niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk bruggen te bouwen in onze maatschappij.