Reactie op CPB doorrekening verkiezingsprogramma's

Investeren in onderwijs gefinancierd door budgetkorting

Donderdag 16 februari heeft het CPB de uitkomsten van de doorrekening van de verkiezingsprogramma’s gepubliceerd in ‘Keuzes in Kaart 2018-2021’. De Vereniging Hogescholen heeft kennisgenomen van de maatregelen op het gebied van hoger onderwijs. “We zijn blij dat alle partijen willen investeren in onderwijs maar algemene budgetkortingen passen daar niet in”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. Bijzonder schrijnend daarbij is het plan van VVD en ChristenUnie om 50% te korten op het kunstonderwijs.

Generieke bezuiniging op onderwijsbudget
In algemene zin valt op dat de partijen niet of nauwelijks extra investeren in de kwaliteit van het hoger onderwijs zelf, sterker nog, soms zelfs honderden miljoenen bezuinigen op de onderwijsbekostiging. Klaarblijkelijk gaan alle partijen ervan uit dat de op termijn beschikbare middelen uit de invoering van het studievoorschot voldoende zijn. “We blijven benadrukken dat die middelen dan wel beschikbaar moeten blijven voor intensief en kleinschalig onderwijs voor studenten”, aldus de Graaf. “De door een aantal partijen voorgestelde generieke bezuinigingen brengen dit in het gevaar. Dat verontrust ons zeer.”

Investeren in onderzoek beperkt
Verder stellen partijen extra middelen beschikbaar voor onderzoek. Maar bij lange na niet de veelgenoemde 1 miljard voor de NWA-agenda. De Vereniging Hogescholen vraagt zich daarom af in hoeverre met de door de partijen voorgestelde financiering het onderzoek de impuls krijgt zoals die door de NWA-agenda werd beoogd.

Korting kunstonderwijs heeft impact op de economie en het imago van de sector
Uit de gepresenteerde doorrekening door het CPB van de verkiezingsprogramma’s blijken VVD en ChristenUnie 100 miljoen te willen bezuinigen op het kunstonderwijs door de instroom te halveren. In de verkiezingsprogramma’s van de partijen is hierover echter geen onderbouwing te vinden. Het lijkt erop dat zowel het bedrag als de aanname dat dit een bezuiniging oplevert, op misvattingen berust. “Dit is ouderwets denken”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, “Bovendien is er geen sprake van significante werkloosheid in de sector, zo blijkt uit de HBO-monitor”.

Nationaal en internationaal hebben creatieve ondernemers als Rem Koolhaas, Piet Hein Eek, Marcel Wanders en Gerrit Rietveld veel succes. Ook zij hebben hun opleiding aan een van de kunsthogescholen in Nederland afgerond. Dutch design is daarmee een wereldwijd begrip. Het kunstonderwijs, waar ook bijvoorbeeld de Design Academy in Eindhoven toe behoort, leidt merendeels creatieve ondernemers op. Niet voor niets heeft het huidige kabinet de creatieve industrie als een van de topsectoren aangemerkt.

Ook de impact van al het danstalent, jonge musici, Nederlandse topbands, architecten, vormgevers, meubelontwerpers en designers die jaarlijks van de kunsthogescholen de markt betreden, is groot.

Hogescholen steunen brandbrief studenten over bezuinigingen hoger onderwijs

Namens heel studerend Nederland luiden de studentenbonden ISO en LSVb vandaag de noodklok over de bezuinigingen op het hoger onderwijs die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. In hun brandbrief aan de formerende politieke partijen, benadrukken ze dat het basisbeursgeld in het hoger onderwijs moet blijven én dat extra investeringen nodig zijn. De Vereniging Hogescholen steunt de actie van de studenten. Afgelopen vrijdag hebben de hogescholen ook een brief gestuurd aan de politieke partijen waarin ze het nieuwe kabinet o.a. vragen daadwerkelijk substantieel te investeren in de kwaliteit van docenten en kleinschalig onderwijs voor studenten.

Hogescholen vragen het nieuwe kabinet voort te bouwen op vertrouwen in sector

“Hbo-professionals – de leraren, ingenieurs, kunstenaars, ondernemers, sociaal werkers, zorgverleners en agro & food professionals – hebben in onze snel veranderende wereld een belangrijke innovatieve en opbouwende rol te spelen. Hogescholen zetten zich ervoor in dat toekomstige professionals niet alleen beschikken over de nieuwste vakkennis maar ook kritisch zijn, ondernemend, internationaal georiënteerd en beschikken over een moreel kompas. Van oudsher heeft het hbo een belangrijke emancipatiefunctie die kansen biedt aan brede groepen in de samenleving. Voor de cohesie en de economische kracht van Nederland is hoogwaardig en innovatief hoger beroepsonderwijs daarom essentieel. Hogescholen dragen bij aan de toekomst van Nederland, maar vragen van het nieuwe kabinet ook steun om de maatschappelijke opdracht en ambities van hogescholen kracht bij te zetten.” Hiermee begint de brief van de hogescholen aan de informateur en de onderhandelaars bij de formatiegesprekken voor een nieuw kabinet.

Investeer duurzaam in het hbo!

Dat is de oproep van Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, vandaag bij de opening van het 13e hbo-jaarcongres aan de formateur van een nieuw kabinet. “Start een krachtige dialoog met hoger onderwijsinstellingen, studenten, het beroepenveld, het bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen, over wat het hoger onderwijs in de toekomst wil”, aldus de Graaf, “want het hbo heeft laten zien dat we onze maatschappelijke opdracht goed kunnen vervullen, tot ieders tevredenheid, dus bouw voort op dat vertrouwen!”.

Aandachtspunten hbo voor nieuwe kabinetsperiode

Standpunt

Nederland heeft goed opgeleide en veerkrachtige burgers nodig, mensen die niet alleen verantwoordelijkheid dragen in bedrijven en instellingen maar ook in de samenleving als geheel. Hbo-opgeleide professionals hebben in deze snel veranderende en onzekere wereld een belangrijke stabiliserende en opbouwende rol te spelen. Voor de cohesie in de samenleving en voor de economische kracht van Nederland is kwalitatief goed hoger beroepsonderwijs essentieel. Thom de Graaf: “Juist de hbo-opgeleiden zijn in staat niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk bruggen te bouwen in onze maatschappij.