Reactie op CPB doorrekening verkiezingsprogramma's

Investeren in onderwijs gefinancierd door budgetkorting

Donderdag 16 februari heeft het CPB de uitkomsten van de doorrekening van de verkiezingsprogramma’s gepubliceerd in ‘Keuzes in Kaart 2018-2021’. De Vereniging Hogescholen heeft kennisgenomen van de maatregelen op het gebied van hoger onderwijs. “We zijn blij dat alle partijen willen investeren in onderwijs maar algemene budgetkortingen passen daar niet in”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. Bijzonder schrijnend daarbij is het plan van VVD en ChristenUnie om 50% te korten op het kunstonderwijs.

Generieke bezuiniging op onderwijsbudget
In algemene zin valt op dat de partijen niet of nauwelijks extra investeren in de kwaliteit van het hoger onderwijs zelf, sterker nog, soms zelfs honderden miljoenen bezuinigen op de onderwijsbekostiging. Klaarblijkelijk gaan alle partijen ervan uit dat de op termijn beschikbare middelen uit de invoering van het studievoorschot voldoende zijn. “We blijven benadrukken dat die middelen dan wel beschikbaar moeten blijven voor intensief en kleinschalig onderwijs voor studenten”, aldus de Graaf. “De door een aantal partijen voorgestelde generieke bezuinigingen brengen dit in het gevaar. Dat verontrust ons zeer.”

Investeren in onderzoek beperkt
Verder stellen partijen extra middelen beschikbaar voor onderzoek. Maar bij lange na niet de veelgenoemde 1 miljard voor de NWA-agenda. De Vereniging Hogescholen vraagt zich daarom af in hoeverre met de door de partijen voorgestelde financiering het onderzoek de impuls krijgt zoals die door de NWA-agenda werd beoogd.

Korting kunstonderwijs heeft impact op de economie en het imago van de sector
Uit de gepresenteerde doorrekening door het CPB van de verkiezingsprogramma’s blijken VVD en ChristenUnie 100 miljoen te willen bezuinigen op het kunstonderwijs door de instroom te halveren. In de verkiezingsprogramma’s van de partijen is hierover echter geen onderbouwing te vinden. Het lijkt erop dat zowel het bedrag als de aanname dat dit een bezuiniging oplevert, op misvattingen berust. “Dit is ouderwets denken”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, “Bovendien is er geen sprake van significante werkloosheid in de sector, zo blijkt uit de HBO-monitor”.

Nationaal en internationaal hebben creatieve ondernemers als Rem Koolhaas, Piet Hein Eek, Marcel Wanders en Gerrit Rietveld veel succes. Ook zij hebben hun opleiding aan een van de kunsthogescholen in Nederland afgerond. Dutch design is daarmee een wereldwijd begrip. Het kunstonderwijs, waar ook bijvoorbeeld de Design Academy in Eindhoven toe behoort, leidt merendeels creatieve ondernemers op. Niet voor niets heeft het huidige kabinet de creatieve industrie als een van de topsectoren aangemerkt.

Ook de impact van al het danstalent, jonge musici, Nederlandse topbands, architecten, vormgevers, meubelontwerpers en designers die jaarlijks van de kunsthogescholen de markt betreden, is groot.

“Geef de regie op inburgering aan gemeenten”

Het is in het belang van ons allemaal dat nieuwkomers in Nederland een goede start krijgen en snel kunnen meedoen in de samenleving. De resultaten van het inburgeringsbeleid dat in 2013 is ingevoerd zijn verontrustend. Gemeenten, taalaanbieders en vluchtelingenorganisaties pleiten daarom voor een effectiever inburgeringsbeleid waarvoor twee aanpassingen nodig zijn: Een regierol voor gemeenten bij de begeleiding van inburgeraars; dit in lijn met de decentralisatie van allerlei taken naar gemeenten. Meer mogelijkheden om geïntegreerde trajecten van taal met werk en (beroeps-) opleiding die gericht zijn op duurzame deelname aan de arbeidsmarkt, in te zetten.

Kritisch gesprek nodig over advies Commissie van de Donk

De Vereniging Hogescholen reageert kritisch op het rapport van de evaluatiecommissie prestatiebekostiging hoger onderwijs (commissie Van de Donk). Deze commissie had de opdracht van de minister van OCW het experiment van prestatieafspraken tussen overheid en individuele hogescholen en universiteiten te evalueren. Het rapport doet ook voorstellen voor de toekomst. Voorzitter Thom de Graaf heeft met name grote aarzelingen bij de suggestie van de commissie Van de Donk om tot een nieuwe bekostigingssystematiek te komen en bij het voorstel om een permanente toetsing- en beoordelingscommissie in het leven te roepen. De Graaf is wel positief over de centrale rol die volgens de commissie is weggelegd voor waardengeoriënteerde instellingsplannen waarin missie en visie van de hogeschool en universiteit zijn vastgelegd na een dialoog met betrokkenen binnen en buiten de instelling. "Dit sluit prima aan bij de maatschappelijke opdracht van hogescholen en bij het advies van de commissie-Slob".

Stemmen bij hogescholen voor Tweede Kamerverkiezingen 2017

Een aantal andere hogescholen in Nederland stelt vandaag zijn gebouwen beschikbaar voor bureaus om alle burgers - waaronder studenten, docenten, lectoren en andere medewerkers van hogescholen - hun burgerplicht te kunnen laten voldoen voor de Tweede Kamerverkiezingen 2017.

Aandachtspunten hbo voor nieuwe kabinetsperiode

Standpunt

Nederland heeft goed opgeleide en veerkrachtige burgers nodig, mensen die niet alleen verantwoordelijkheid dragen in bedrijven en instellingen maar ook in de samenleving als geheel. Hbo-opgeleide professionals hebben in deze snel veranderende en onzekere wereld een belangrijke stabiliserende en opbouwende rol te spelen. Voor de cohesie in de samenleving en voor de economische kracht van Nederland is kwalitatief goed hoger beroepsonderwijs essentieel. Thom de Graaf: “Juist de hbo-opgeleiden zijn in staat niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk bruggen te bouwen in onze maatschappij.