Jan Bogerd, CvB-voorzitter Hogeschool Utrecht:

Innovatie kán niet zonder techniek

“De grote maatschappelijke opgaven van onze tijd vragen om ondernemende technici die in samenwerking met professionals uit andere disciplines tot innovatieve oplossingen komen,” aldus Jan Bogerd, voorzitter van het college van bestuur van de Hogeschool Utrecht en onlangs benoemd tot portefeuillehouder bètatechniek bij de Vereniging Hogescholen.

Meer dan alleen techniek
Een verdwaalde bèta, noemt hij zichzelf. Nooit een technische opleiding gevolgd, maar altijd een grote interesse in techniek gehad en momenteel in verschillende rollen actief in het techniekdomein. Hij benadrukt dat innovatie een multidisciplinaire aanpak vraagt. “Nieuwe technologie maakt veel mogelijk, maar met technische oplossingen alleen ben je er nog niet.”

Bogerd zou dan ook graag zien dat er meer verbindingen komen tussen technische en niet-technische opleidingen. Een inspirerend voorbeeld vindt hij de twee pas afgestudeerde studenten elektrotechniek. Zij ontwikkelen met hun bedrijf Movemat producten die bewegingsoefeningen voor ouderen en kinderen ondersteunen en vooral ook leuker maken. “Voor deze jongens staan de uitdagingen in de zorg centraal, niet de techniek. Zij presenteren zichzelf ook niet als ingenieur, maar als zorgvernieuwer.”

Routekaart voor verandering
In het hoger technisch en natuurkundig onderwijs (htno) is men zich ervan bewust dat veranderingen nodig zijn om het htno toekomstbestendig te maken en heeft men zich een aantal ambities gesteld voor 2025. In de Roadmap htno 2025 is beschreven langs welke actielijnen wordt gewerkt om deze ambities waar te maken. Naast het breder ontwikkelen van toekomstige ingenieurs, vormt het faciliteren van een leven lang leren een belangrijk thema.

Centres of Expertise
Een leven lang leren en innovatie komen bij elkaar in de zogenaamde Centres of Expertise, platforms waar hogescholen samen met bedrijven, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen praktijkgericht onderzoek doen. De centres ontwikkelen innovatieve producten en diensten en bieden tegelijkertijd de mogelijkheid aan startende én ervaren professionals om de nieuwste praktijkkennis op te doen.

“In de centres komt alles samen: er wordt vraaggestuurd en multidisciplinair gewerkt, in samenwerking met het werkveld. Niet ‘u vraagt, wij draaien’ maar samen optrekken in onderzoek, ontwikkeling en onderwijs. Dat levert prachtige innovaties op. Als het aan mij ligt, zouden die principes één op één mogen worden doorgevoerd in het hele htno. Nu al levert het htno een belangrijke bijdrage aan innovatie en in de toekomst zal dat alleen maar meer worden.”

Het grote belang van techniek in niet-technische domeinen is een van de thema's tijdens het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen op 19 april a.s. in Den Bosch. Zie bijvoorbeeld de parallelsessie 'Are you digitally savvy? Honours onderwijs als proeftuin, spelen met gedachten over techwijsheid'. In de nabije toekomst zullen technologische ontwikkelingen als Robotica, Blockchain en Artificial Intelligence vergaande gevolgen hebben. Juist ook voor beroepsprofessionals in niet-technische domeinen is kennis, wijsheid en visieontwikkeling over deze ontwikkelingen van groot belang.