Hogeschool wapent mkb tegen cybercrime

Cyber   rechthoek

Mkb-bedrijven hebben vaak niet de capaciteit om zich te weren tegen cyberaanvallen en worden relatief vaak slachtoffer. Zij staan dan ook te springen om bruikbare kennis. Het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR) en De Haagse Hogeschool hebben daarom samen het lectoraat Cybersecurity in het mkb opgezet. Zij streven ernaar het kwetsbare midden- en kleinbedrijf van manieren te voorzien om zich te wapenen tegen cybercriminaliteit. Daaraan ligt onderzoek naar cybersecurity ten grondslag.

Onderzoekslijnen
Het nieuwe lectoraat staat onder leiding van dr. Rutger Leukfeldt en zal zich per 1 oktober 2017 richten op drie onderzoekslijnen: (1) de weerbaarheid van mkb’ers, (2) inzicht in cybercriminaliteit en (3) de aanpak van cybercriminaliteit gericht op mkb’ers. Leukfeldt is de verbindende factor. Hij wordt lector bij De Haagse en is aangesteld als onderzoeker en coördinator van het cybercrime cluster bij het NSCR.

Centre of Expertise Cyber Security
Het lectoraat Cybersecurity in het mkb maakt deel uit van het Centre of Expertise Cyber Security van de Haagse Hogeschool. Daartoe behoren ook de lectoraten 'Cyber Security & Safety' en 'Network & Systems Engineering. In het Centre werken bedrijven, overheden en kennisinstellingen aan innovatie in het cyber security onderwijs.

Financiering
Om het lectoraat Cybersecurity in het mkb mede mogelijk te maken is een L.INT-aanvraag ingediend bij het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA, onderdeel van NWO. De L.INT-regeling heeft tot doel om lectorposities te stimuleren die gericht zijn op een duurzame samenwerkingsrelatie tussen NWO-instituten en hogescholen rondom een gezamenlijk onderzoeksprogramma. Deze aanvraag is gehonoreerd. Ook de gemeente Den Haag, de gemeente Zoetermeer en het Ministerie van Veiligheid en Justitie maken met hun financiële bijdrage het lectoraat mogelijk.

Bron

Werkbezoek Kamerleden in teken van studiesucces en beroepspraktijk

​Wat moet er gebeuren om het studiesucces van mbo-studenten te vergroten die kiezen voor een vervolgstudie aan het hbo? Hoe is het gesteld met de aansluiting van het onderwijs op de beroepspraktijk en hoe ga je als hogeschool om met diversiteit? Over deze vragen gingen vijf woordvoerders Onderwijs uit de Tweede Kamer op 7 juni in gesprek met lectoren, docenten en studenten van De Haagse Hogeschool.

Ondernemers innoveren samen met hogeschool

Wat kun je als bedrijf met big data, hoe zet je in op robotisering of wanneer maak je gebruik van 3D-printen? Het Fontys Centre of Expertise High Tech Systems and Materials (HTSM) van Fontys Hogescholen in Eindhoven is precies voor dit soort vragen opgericht. Bij dit onderdeel van de hogeschool werken studenten en docenten elke dag samen met ondernemers die willen innoveren.

Lectoren nu wettelijk verankerd aan het hbo

Hogescholen zijn verheugd dat bij de stemmingen in de Eerste Kamer de Wet Bescherming Namen en Graden Hoger Onderwijs vanmiddag is aangenomen. Met deze wet wordt o.a. het misbruik van de namen en graden van hogescholen en universiteiten tegengegaan, wordt de Engelse benaming van hogescholen vastgelegd en, belangrijk voor hogescholen, wordt de functie van lector wettelijk verbonden aan het hbo. “Dat lectoren nu wettelijk verankerd zijn aan het hbo, verheldert en versterkt de rol van lectoren bij onderzoeksprojecten en naar externe samenwerkingspartners”, zegt Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.