Hogeronderwijsinstellingen slaan handen ineen voor inclusiever onderwijs

NHL Stenden Hogeschool, Vrije Universiteit Amsterdam en Universiteit Leiden hebben  25 januari jl. een intentieverklaring ter bevordering van de implementatie van het VN-verdrag inzake de Rechten van personen met een handicap. De ondertekening vond plaats bij de Vereniging Hogescholen in aanwezigheid van voorzitter Thom de Graaf, het College voor de rechten van de mens, het landelijk programmabureau voor het VN-verdrag, VNG, VSNU en Expertisecentrum handicap + studie.

Inclusieve onderwijsinstelling
De intentieverklaring bevat een gezamenlijke ambitie waarin de partijen afspreken een inclusieve onderwijsinstelling te willen zijn, waar elke student op voet van gelijkheid met andere studenten aan het onderwijs deelneemt en elke student ongeacht achtergrond zich welkom en geaccepteerd voelt. Met het ondertekenen van de verklaring wordt het startsein gegeven om actief aan de slag te gaan met het inrichten van inclusief onderwijs. Speciale aandacht gaat hierbij uit naar flexibiliteit in het curriculum, deskundigheidsbevordering van alle medewerkers en informatievoorziening en internationalisering.

Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen, verklaarde bij deze gelegenheid: "Het gaat om meedoen. Dat vraagt vooral ook aandacht voor cultuur en acceptatie. Dat begint bij de top van de instellingen en de wil om het uit te dragen."

Instellingen
NHL Stenden is per 1 januari 2018 gefuseerd.  Klaas Wybo van der Hoek, lid College van Bestuur: "Als nieuwe organisatie hebben we de kans om ‘inclusiviteit’ goed te laden. Het krijgt een plaats in de beleidsstukken en het moet vanzelfsprekend in de genen terecht komen van de medewerkers en studenten. Het gaat om het herkennen én erkennen van studenten. Om de vorming van een community."

Jeroen ’t Hart, directeur Expertisecentrum SOZ van de Universiteit Leiden: "In het buitenland merk ik dat we in Nederland ver achter lopen als het gaat om omgaan met diversiteit. We gaan samen met studenten kijken wat hun grootste prioriteiten zijn. Die gaan we komend jaar het eerst aanpakken."

"Op het gebied van digitale toegankelijkheid is het adagium: hoe simpeler, hoe beter. We streven naar een goed amalgaan tussen de fysieke en digitale wereld en mogelijkheden. Studeren met een beperking moet daar onderdeel van zijn. Dan heb je geen apart beleid meer nodig", aldus Guus Schreiber, decaan Faculteit der Bètawetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Sluit ook aan!
De ondertekenende instellingen gaan aan de slag. Het Expertisecentrum handicap + studie en het landelijk programmabureau voor het VN-verdrag bieden hierbij ondersteuning. Hogeronderwijs-instellingen die geïnteresseerd zijn kunnen zich aansluiten bij dit initiatief en de werkgroep.

Foto's: Henriëtte Guest Fotografie

Otwin van Dijk - Burgemeester van Oude IJsselstreek en lid van de Tweede Kamer van 2012 tot 2016 - feliciteert de betrokken instellingen in dit filmpje. Hij is rolstoelgebruiker en voorvechter van een inclusieve samenleving.