Het belang van breed opgeleide hbo’ers - opiniestuk Thom de Graaf

Vorige week verscheen het rapport ‘Labour market forecasts by education and occupation up to 2022’ van onderzoekscentrum ROA. Het geeft daarin een voorspelling van de aansluiting op de arbeidsmarkt voor mbo, hbo en wo voor de komende vijf jaar. Voor de studenten in de sector economie voorspellen de onderzoekers dat het moeilijker zal gaan worden om snel een baan binnen het eigen vakgebied te vinden.

"Dat zien we inderdaad nu al in de cijfers terug, de werkloosheid onder afgestudeerden in de sector economie (4,3% voor alle afgestudeerden) is iets hoger dan het gemiddelde. Dat is een ontwikkeling waar de hogescholen niet blij mee zijn, omdat de sector economie de grootste hbo-sector is. Maar om nou te zeggen dat het carrièreperspectief slecht is, zoals het ROA zegt lijkt me erg overdreven", aldus Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen, vandaag in een opiniestuk op ScienceGuide, "Zeker als je in ogenschouw neemt dat niet alle afgestudeerden in de eigen of verwante richting werk vinden (of zoeken): over hbo-gemiddeld 78%, maar bijvoorbeeld in de sector economie en cultuur slechts 65%."

Lees het opiniestuk op ScienceGuide

Juiste student naar juiste studie voor juiste baan

Standpunt

Een studie en loopbaan vallen van te voren nooit geheel te plannen. Desalniettemin werken hogescholen er hard aan om een goede match tussen student en opleiding te creëren waarbij studenten een realistische verwachting krijgen van de “banen van morgen” waarvoor ze worden opgeleid. Hogescholen staan voor toegankelijkheid van het hbo, zetten in op eerlijke voorlichting bij de studiekeuze van studenten en zijn bij uitzondering voor selectie aan de poort.