Brief van Stichting van het Onderwijs aan Tweede en Eerste Kamer

Herhaald beroep verzachten of schrappen doelmatigheidskorting

Zzp hbo

"De Stichting van het Onderwijs is er niet op voorhand van overtuigd dat de doelmatigheidsbesparingen het primaire proces van de scholen en onderwijsinstellingen niet zullen raken. In een sector waarin we te maken hebben met uitdagingen zoals het oplossen van de lerarentekorten, het stimuleren van een leven lang ontwikkelen en het bevorderen van gelijke kansen is elke investering hard nodig", dat schrijft de Stichting van het Onderwijs in een brief aan de Tweede en Eerste Kamer waarin zij er opnieuw op aandringt om de voorgenomen doelmatigheidskorting uit het regeerakkoord voor het onderwijs - oplopend tot 183 miljoen - te verzachten of helemaal te schrappen.

In de brief laat de stichting weten het buitengewoon teleurstellend te vinden dat minister Hoekstra geen gehoor geeft aan de aangenomen motie van lid Postema c.s. in de Eerste Kamer (19 december 2017). Deze motie gaat over het verzoek aan de regering om te bekijken of zij de voorgenomen doelmatigheidskorting voor het onderwijs kan verzachten en bij voorkeur ongedaan maken.

Zie hier het bericht en de brief van de Stichting van het Onderwijs

Oproep aan politiek: ‘Schrap de doelmatigheidskorting voor het hele onderwijs’

Schrap de doelmatigheidskorting oplopend naar 183 miljoen voor onderwijs. Dat is de oproep in een brief aan de onderwijswoordvoerders van de Tweede Kamer van de Stichting van het Onderwijs, het platform van alle werkgevers- en werknemersorganisaties in het onderwijs. De ambities voor de samenleving en kenniseconomie, en daarmee het onderwijs, zijn onveranderd hoog. De korting in het teken van ‘doelmatiger onderwijs’ rijmt daar niet mee. De Tweede Kamer behandelt deze week de Onderwijsbegroting.

Kwaliteitsimpuls hoger onderwijs onverkort doorzetten

Hogescholen zijn positief dat de eerste opbrengsten van het studievoorschot in de begroting voor 2018 zijn opgenomen. “Om de voorinvesteringen in onderwijskwaliteit te continueren is dit noodzakelijk. Wij roepen het nieuwe kabinet op de opbrengsten van het studievoorschot ook de komende jaren in te zetten zoals eerder is afgesproken en de tegenvallers op de OCW-begroting op te lossen. Studenten betalen meer voor hun studie en verwachten met recht dat deze middelen ingezet worden voor de kwaliteit van het hoger onderwijs”, aldus Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen in reactie op de vandaag gepresenteerde begroting 2018 van het ministerie van OCW. Daarnaast noemt Thom de Graaf het extra geld dat komend jaar wordt uitgetrokken voor salarissen van basisschoolleraren “Terecht”.