Voor nieuwe functie, huidige baan of om nòg beter te worden in vak

Heel veel in deeltijd

Net als vorig jaar hebben ook dit jaar de hogescholen hun krachten gebundeld om het deeltijdonderwijs onder de aandacht te brengen. In de periode van 7 mei tot 4 juni zal er extra aandacht zijn voor het deeltijd studeren bij een hogeschool.

De hogescholen zien de toenemende vraag naar Leven Lang Leren en pakken deze vraag gezamenlijk op. Samen bereiken we meer en door de krachten te bundelen kunnen we laten zien dat er heel veel redenen zijn om in deeltijd aan een hogeschool te studeren. Of je nu je kennis wilt vergroten voor een nieuwe functie, verdieping zoekt om nóg beter te worden in je vak, of iets compleet nieuws wilt leren: een hogeschool biedt je heel veel in deeltijd.

Ben je benieuwd naar de campagne? Bekijk dan de website heelveelindeeltijd.nl.

Hbo deeltijdonderwijs in de lift, flexibiliteit loont

Om in te spelen op de veranderende vraag van werkgevers en professionals, bieden hogescholen naast het initieel onderwijs steeds meer flexibele deeltijdopleidingen aan. Het resultaat is dat de instroom van het deeltijdonderwijs dit studiejaar is gestegen met 8,5% naar in totaal 10.445 studenten, hierbij startten de meeste studenten (3.283) in de sector Onderwijs.

Aantrekkelijke lerarenopleidingen voor nieuwe doelgroepen

Met aantrekkelijke opleidingen en het aantrekken van nieuwe doelgroepen willen hogescholen een bijdrage leveren om het lerarentekort te bestrijden. De hbo-lerarenopleidingen ontwikkelen hiervoor een groeiend aanbod van flexibele trajecten. De eerste resultaten zijn positief. Om deze ontwikkelingen te stimuleren hebben we een aantal punten onder uw aandacht gebracht bij Tweede Kamerleden ter voorbereiding op het AO Leraren van woensdag 21-2.

Aantrekkingskracht hbo stijgt over hele linie: 5,2% meer studenten

Er hebben zich in het studiejaar 2017/18 landelijk 5,2 % meer studenten aangemeld voor een hbo-opleiding dan in het studiejaar ervoor. Daarmee zet de verbetering van vorig jaar zich door. Het aantal aanmeldingen voor de Associate degree is maar liefst met 34,9% gestegen en het aantal inschrijvingen voor deeltijd- en duale opleidingen is met respectievelijk 11,4% (deeltijd) en 17,0% (duaal) gestegen. Daarnaast stijgt ook het aantal internationale studenten. “Het herstel van de instroom zet dus door, daar zijn we blij mee”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, “De aantrekkingskracht van het hbo stijgt over de hele linie.”