Hbo aan slag met open access aan hand van actie-agenda

Tijdens het seminar 'Open acces doen we samen' op 27 september jl. stelden ruim 130 belanghebbenden binnen het hbo een actie-agenda op die open access publiceren moet bevorderen. Het werd georganiseerd door SURF, in samenwerking met Saxion, Windesheim, het NAI-hbo, de HKI, Hogeschool Arnhem Nijmegen en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Kennis en overzicht belangrijk
De agenda bestaat uit actiepunten die moeten zorgen dat open access in het hbo niet bij mooie voornemens blijft. Onderwerpen die op de agenda staan zijn onder andere:

• bevorderen van kennis en voorlichting over open access binnen onderwijsinstellingen
  • meer inzicht krijgen in welke personen op verschillende plekken actief zijn op het gebied van publicaties, onderzoek en open access
  • opstellen van een concreet stappenplan
  • inventariseren van veelgebruikte vaktijdschriften

Verschillende onderwijsinstellingen stelden tijdens de bijeenkomst ook actiehouders aan, die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering.

Agenda in wikivorm
De actie-agenda is een levend document in de vorm van een wiki. Het is de bedoeling dat steeds meer hogescholen aansluiten en voor hun eigen onderwijsinstelling actiepunten definiëren om open access publiceren tot norm te maken. De wiki wordt aangeboden aan relevante organisaties, zoals de Vereniging Hogescholen, Vereniging van lectoren, HBO Kennisinfrastructuur en regieorgaan SIA.

(Bron: SURF)