Havo en hbo slaan handen ineen voor betere aansluiting

Donderdagmiddag 8 juni vond een succesvolle bijeenkomst plaats over de aansluitingsvraagstukken van het havo op het hbo. De organisatie was in handen van de Vereniging Hogescholen en het Havo Platform. Waar de laatste jaren vooral veel aandacht is uitgegaan naar de aansluiting van het mbo op het hbo, werd tijdens de studiedag vastgesteld dat ook de aansluiting van het havo op het hbo niet zonder zorgen is. Het studiesucces van havisten laat een dalende tendens zien. Tijdens de studiedag is verkend welke ontwikkelingen in het havo en het hbo van invloed (kunnen) zijn op de kwaliteit van de aansluiting.

Er zijn best practices toegelicht en mogelijkheden verkend om meer greep te krijgen op de ontwikkeling van het studiesucces van havisten in het hbo. Er lijken goede mogelijkheden te zijn voor betere analyses van de overgang/doorstroom. De aanwezigen riepen OCW op de mogelijkheden voor zulke analyses te steunen door landelijke gegevensbestanden nog beter toegankelijk te maken voor de instellingen. Op veel plaatsen zijn met veel inzet en passie initiatieven van grond gekomen die havo en hbo dichter bij elkaar brengen. Het is tijd die initiatieven op een hoger plan te tillen, de kennisdeling meer gestructureerd vorm te geven en ook landelijk te steunen met bestuurlijk commitment.

De opbrengsten van de studiedag zullen breed in de Vereniging worden gedeeld. Belangrijke afspraak gemaakt tijdens de studiedag is dat havo en hbo voortaan samen zullen optrekken om de aansluiting te verbeteren, niet alleen lokaal en in de regio maar ook landelijk. Het probleem van een gebrekkige aansluiting is een gedeeld probleem. Havo en hbo staan samen voor de opdracht de leerling/student optimaal te ondersteunen in deze kwetsbare fase van hun studieloopbaan.