Essayreeks ter gelegenheid van jubileum Vereniging Hogescholen

Het is dit jaar veertig jaar geleden dat de hogescholen hun krachten bundelden in de Vereniging Hogescholen (destijds HBO-raad). Doel van de vereniging was en is om de belangen van de hogescholen te behartigen en daarmee bij te dragen aan kwalitatief hoogstaand hoger beroepsonderwijs in Nederland. Opinievorming en kennisdeling staan hierbij hoog op de agenda. In dat kader verschijnt ter gelegenheid van het jubileum een reeks essays over actuele thema’s rond onderwijsvraagstukken en het hoger beroepsonderwijs. Met de publicatie van het eerste essay, 'Wegwijzers naar #hbo2025' door Ad de Graaf (directeur Vereniging Hogescholen), is de start gemarkeerd van het jubileumjaar. Naast de essayreeks zal verspreid over dit jaar op verschillende momenten aandacht worden besteed aan ‘40 jaar krachtenbundeling in het hbo’.

Wegwijzers naar #hbo2025
Het eerste essay in de reeks is ‘Wegwijzers naar #hbo2025’ en is op persoonlijke titel geschreven door Ad de Graaf. De Graaf gaat in op de huidige discussie over de toekomst van het hoger onderwijs, nationale en internationale maatschappelijke en economische ontwikkelingen en de verhouding tot de kernwaarden van het onderwijs. Onderwijsvraagstukken die van essentieel belang zijn voor de toekomst van jonge mensen en voor de samenleving.