Actualiteit

Dubbelessay over het complexe thema van een diverse hogeschoolpopulatie

Diversiteit maakt het verschil

Vandaag publiceert de Vereniging Hogescholen nummer 6 in de essay-reeks, waarin twee beschouwingen zijn opgenomen over het brede en complexe thema van een diverse populatie met vele culturele achtergronden in de hogeschool. Bestuursvoorzitter van Inholland, Jet de Ranitz, buigt zich in haar essay over de opgaven binnen de hogescholen en stelt een stevige aanpak voor die langs vier lijnen loopt: onderwijsvisie en -beleid, onderzoek, personeelsbeleid en een open en veilig schoolklimaat. Youssef Azghari reflecteert op zijn eigen Marokkaanse geschiedenis, de maatschappelijke opdracht van de hogeschool in zichzelf en een kans op een betere wereld. Youssef Azghari wijst hierin met zorg op een nieuw conservatisme onder zowel autochtone als Marokkaanse Nederlanders. Hij pleit voor een nieuw ‘vak’ in het hbo-curriculum waarin kritisch denken, kernwaarden van de rechtsstaat, omgaan met diversiteit en reflectie op de eigen identiteit centraal staan.

Diversiteit vormt een perspectief op de toekomst maar is ook een actueel probleem binnen het hoger beroepsonderwijs. In de aansluiting van voorbereidend onderwijs en hbo scoren jongeren van niet-westerse afkomst slechter, hun uitval is groter en hun studiesucces overall lager. De Ranitz beschrijft de cultuur binnen de hogeschool alsnog vaak overheersend ‘wit’, hetgeen weerspiegeld wordt in de samenstelling van het docentencorps.

Oproep tot gelijkheid in diversiteit
De Ranitz roept in vervolg op haar publicatie op tot het nemen van een volgende stap in deze complexe thematiek: “Ik roep mijn collega’s in het hoger onderwijs op om samen op te trekken in dit vraagstuk en te komen tot een gezamenlijk manifest om de gelijkheid in diversiteit en de vertegenwoordiging, de progressie en het succes van de medewerkers en studenten met een niet-westerse achtergrond in het hoger onderwijs te verbeteren. Ik noem daarbij als voorbeeld aan de ECU’s Race Equality Charter (REC) die in de UK  is ingesteld en waarbij hoger onderwijsinstellingen zich qua aanpak committeren aan een vijftal gezamenlijk vastgestelde beginselen, maar ook het charter van de Stichting van de Arbeid en het initiatief van de stad Rotterdam 010inclusief."

Zorg over nieuw opkomend conservatisme
Youssef Azghari wijst met zorg op een nieuw conservatisme onder zowel autochtone als Marokkaanse Nederlanders. Hij haalt Erasmus en Spinoza aan in zijn pleidooi voor een nieuw vak in het hbo-curriculum waarin kritisch denken, kernwaarden van de rechtsstaat, omgaan met diversiteit en reflectie op de eigen identiteit centraal staan.

Aanleiding tot verder denken en handelen
Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Deze essays geven aanleiding tot verder denken, tot debat, tot verder handelen. Bestuurders en docenten moeten daarbij vooroplopen! Ik ondersteun van harte het initiatief van Jet de Ranitz om met collega-bestuurders te komen tot een gezamenlijke aanpak. Het “Equality charter higher education” dat in de UK is geïnitieerd zou een mooi voorbeeld kunnen zijn”.

De Vereniging Hogescholen organiseert op 4 oktober een symposium over dit thema.

Over de auteurs

Drs. Jet de Ranitz is bestuursvoorzitter van Hogeschool Inholland. Voor haar aantreden bij Hogeschool Inholland was Jet de Ranitz voorzitter van het College van Bestuur van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, zakelijk directeur van het Nederlands Dans Theater te Den Haag en daarvoor directeur van de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Daarnaast is De Ranitz onder meer toezichthouder bij de NTR en Holland Festival

Drs. Youssef Azghari is opiniemaker, publicist, docent aan Avans Hogeschool en promovendus bij Tilburg University. Als expert op het gebied van interculturele communicatie en diversiteit schreef hij 'Cultuurbepaalde communicatie' (2007) en 'Aan de slag met diversiteit' (2009). Recent verscheen zijn boek 'Mijn Jihad. Waarom de westerse waarden niet botsen met de islam'. In dit essay gaat Azghari in op zijn eigen Marokkaanse achtergrond en schetst een beeld van de grote verschillen tussen de eerste en tweede generatie Marokkaanse Nederlanders en de problemen waarmee ze worstelen.

Gerelateerd

Nog nooit zoveel studenten in het hbo

Actualiteit

De instroom in het hbo in het studiejaar 2017-2018 is met 5,5% gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. De groei is zichtbaar in alle sectoren van het hbo en bij elk opleidingstype (bachelor, master en Associate degree) en elke opleidingsvorm (voltijd, deeltijd en duaal). De instroomgroei is het grootst in de sector gezondheidszorg (+9,0%). Bij de Associate degree opleidingen (Ad) is de instroom met 32,6% (+1.204 studenten) gestegen ten opzichte van studiejaar 2016-2017. Het aantal afgestudeerden steeg met 3,9% naar 73.964 afgegeven diploma’s. Het totaal aantal ingeschreven hbo-studenten is nog nooit zo groot geweest. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Dat én de instroom en het aantal diploma’s zo groeit is goed nieuws. Het is een teken van vertrouwen in ons onderwijs, dat ook wordt ondersteund door uitstekende kwaliteitsbeoordelingen van de NVAO en de tevredenheid van onze studenten’.

Lees meer

Hogescholen hebben fors geïnvesteerd in onderwijskwaliteit

Actualiteit

De Vereniging Hogescholen heeft kennis genomen van het vandaag gepubliceerde rapport van de Algemene Rekenkamer over de voorinvesteringen van het HO in de kwaliteit van het onderwijs. Voorzitter Thom de Graaf benadrukt dat hogescholen fors hebben geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs door hun reserves stevig aan te spreken. Wel zet hij vraagtekens bij de criteria die de Algemene Rekenkamer achteraf heeft geformuleerd om de afspraken tussen de minister en de hogescholen te toetsen. De Graaf: “De aanbevelingen uit het rapport van de Algemene Rekenkamer bieden niettemin goede lessen voor de toekomst.”

Lees meer

Oproep aan politiek: ‘Schrap de doelmatigheidskorting voor het hele onderwijs’

Actualiteit

Schrap de doelmatigheidskorting oplopend naar 183 miljoen voor onderwijs. Dat is de oproep in een brief aan de onderwijswoordvoerders van de Tweede Kamer van de Stichting van het Onderwijs, het platform van alle werkgevers- en werknemersorganisaties in het onderwijs. De ambities voor de samenleving en kenniseconomie, en daarmee het onderwijs, zijn onveranderd hoog. De korting in het teken van ‘doelmatiger onderwijs’ rijmt daar niet mee. De Tweede Kamer behandelt deze week de Onderwijsbegroting.

Lees meer