Concept principe akkoord CAO hbo 2017-2018

De onderwijsbonden en de Vereniging Hogescholen hebben een principeakkoord bereikt over aanpassing van de cao hoger beroepsonderwijs (hbo). In het akkoord is een eenmalige uitkering in november 2017 van € 500,- en enkele belangrijke aanpassingen in de sociale zekerheid afgesproken. De cao wordt verlengd tot 1 april 2018.

Hoofdpunten van het akkoord zijn:

1. versobering van de bovenwettelijke regeling analoog aan die in andere onderwijssectoren in combinatie met reparatie van het 3e WW-jaar;
  2. een eenmalige uitkering van 500 euro bruto in het najaar van 2017 en
  3. een looptijd van 12 maanden.

Het concept-principeakkoord wordt op 31 maart aanstaande ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de Algemene Vergadering van de Vereniging Hogescholen.

Het totale pakket reparatie van de WW, de aanvullende uitkering en de extra aanvullende uitkering sluit nauw aan bij de afspraken in de overige onderwijssectoren. Met als verschil dat de maximale uitkering in het hbo hoger is dan in de andere sectoren. U treft bijgaand het principe-akkoord aan:

Akkoord verlenging cao-hbo 2017-2018

Op donderdag 23 maart jl. hebben AOb, FNV Overheid, CNV Onderwijs, de UNIENFTO/FvOv en de Vereniging Hogescholen een principeakkoord bereikt over een verlenging van de cao-hbo, met 12 maanden. De werkgevers, verenigd in de Vereniging Hogescholen, gingen op 31 maart jl. unaniem akkoord met de nieuwe cao. Op dezelfde datum werd ook duidelijk dat de achterbannen van de vakbonden AOb, FNV Overheid, CNV Onderwijs en de UNIENFTO/FvOv eveneens hebben ingestemd met de nieuwe cao.

Cao-hbo 2016-2017 downloaden

Op 19 februari jl. bereikten AOb, FNV Overheid, CNV Onderwijs, de UNIENFTO en de Vereniging Hogescholen over deze nieuwe, vooruitstrevende cao in het hbo. De werkgevers, verenigd in de Vereniging Hogescholen, gingen op 4 maart jl. unaniem akkoord met de nieuwe cao. Op 19 maart jl. stemden de achterbannen van de vakbonden AOb, FNV Overheid, CNV Onderwijs en de UNIENFTO eveneens in met de nieuwe cao. De nieuwe cao kent een looptijd van 12 maanden, is ingegaan op 1 april jl. en loopt tot 1 april 2017.

HBO eerste onderwijssector met cao in 2016

Op vrijdag 19 februari jl. hebben AOb, FNV Overheid, CNV Onderwijs, de UNIENFTO en de Vereniging Hogescholen een principeakkoord bereikt over een nieuwe, vooruitstrevende cao in het hbo. De duurzame inzetbaarheid van medewerkers in het hbo wordt verder versterkt door de aandacht voor mobiliteit ‘van werk naar werk’ en werknemers krijgen een structurele loonsverhoging van 3,65% per 1 april. In de nieuwe cao zijn ook procesafspraken gemaakt over modernisering van de bovenwettelijke regeling bij werkloosheid.