Actualiteit

Aantrekkelijke lerarenopleidingen voor nieuwe doelgroepen

Met aantrekkelijke opleidingen en het aantrekken van nieuwe doelgroepen willen hogescholen een bijdrage leveren om het lerarentekort te bestrijden. De hbo-lerarenopleidingen ontwikkelen hiervoor een groeiend aanbod van flexibele trajecten. De eerste resultaten zijn positief. Om deze ontwikkelingen te stimuleren hebben we een aantal punten onder uw aandacht gebracht bij Tweede Kamerleden ter voorbereiding op het AO Leraren van woensdag 21-2.

Sterkte groei pabo deeltijdstudenten  
Het aantal deeltijdstudenten op de pabo is het afgelopen jaar met 30% gegroeid naar 526 studenten. Deze groei wordt met name veroorzaakt door een sterke stijging van het aantal studenten in de verkorte deeltijdtrajecten. Dit zijn meestal tweejarige trajecten voor studenten die reeds een ho-diploma op zak hebben en waarmee dus een geheel nieuwe doelgroep wordt aangeboord. De stijging van deze groep is opvallend te noemen en vormt hiermee een waardevol opleidingstraject.

Meer doelgroepen aantrekken
Om meer studenten te interesseren voor lerarenopleidingen is het van belang om nieuwe doelgroepen aan te trekken. We willen een aantal van deze initiatieven onder uw aandacht brengen, zonder hierbij uitputtend te zijn:

  • Pilots flexibilisering van het deeltijdonderwijs, waar veel lerarenopleidingen vo aan deelnemen. De innovaties die in dit kader plaatsvinden, en de ervaringen die worden opgedaan met het werken met leeruitkomsten, werken door in de voltijd opleidingen.
  • Diverse hogescholen bieden de mogelijkheid om meerdere bevoegdheden naast elkaar te behalen. Zo kun je in vijf jaar tijd een bevoegdheid halen voor twee vakken in het vo, waarmee afgestudeerden weer breder inzetbaar zijn voor de scholen en daarmee bijdragen aan het oplossen van het lerarentekort. 
  • Pilots met circulaire carrières in Zuid-Nederland, met name gericht op de techniekvakken. Het groeiende tekort aan nieuwe techniekleraren heeft ertoe geleid dat opleiders, werkgevers en regionale partners samenwerken aan nieuwe onderwijsroutes en carrièreperspectieven. Hierdoor kan een leraar techniek /ICT veel gemakkelijker ook nog werkzaam zijn in de praktijk.
  • Teachers college: deze opleiding, gericht op het docentschap in brede zin, is opgebouwd volgens het zogenaamde ‘liberal arts’-model: een brede oriëntatiefase met ruimte voor eigen ontwikkeling, individuele keuzes en het verwerven van algemene kennis. Pas later maakt de student een keuze voor po of vo, of zelfs voor beide.

Om deze ontwikkelingen te stimuleren, vragen de hogescholen van de overheid:

  1. Doorzetten beleid ten aanzien van flexibilisering en gezamenlijk vasthouden aan de stevige kwaliteitseisen;
  2. Ruimte om de diversiteit van de instroom naar de pabo te vergroten. Onder meer in het kader van goedvoorbereidnaardepabo. Het verkennen van de mogelijkheden voor een financiële stimulans voor studenten in verkorte deeltijdtrajecten behoort hier ook bij;
  3. Tot slot doen wij een oproep tot het bewaken van helderheid en transparantie van het stelsel. Ook een helder overzicht van alle beschikbare beurzen (zowel regionaal als landelijk) voor lerarenopleidingen zou helpen. 

Gerelateerd

Geef nu meer ruimte aan pabo’s om zij-instromers maatwerk te bieden voor een snellere omscholing tot leraar

Article

Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen riep vandaag bij de opening van het nieuwe hogeschooljaar bij Hogeschool iPABO de politiek op om nu meer ruimte te geven aan pabo’s om zij-instromers maatwerk te bieden voor een snellere omscholing tot leraar. Limmen: “Ik heb de studenten vandaag gefeliciteerd met hun keuze voor het leraarschap. Veel mensen willen overstappen naar het onderwijs, maar zetten nog te vaak de stap niet, terwijl de scholen staan te springen om nieuwe medewerkers.” Ook voor de andere grote maatschappelijke opgaven op het gebied van klimaat, energietransitie, gezondheidszorg en digitalisering zijn nu en in de toekomst veel meer hoger opgeleide professionals nodig.

Lees meer

Nationaal Groeifonds: leraren kunnen blijven doorleren

Article

De ontwikkelmogelijkheden voor leraren worden in de komende tien jaar aanmerkelijk verbeterd en uitgebreid. Dat is het gevolg van het kabinetsbesluit van vandaag om 160 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds hiervoor te besteden. Van dat geld kan in de komende vier jaar 73 miljoen euro worden besteed; de rest van het bedrag is voorwaardelijk toegekend.

Lees meer

Hogescholen versterken hun rol in de regio

Article

De 36 hogescholen en negen regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) in Nederland zetten hun wederzijdse kennis en netwerken in om de innovatieve kracht van het bedrijfsleven in hun regio’s te vergroten. Dat hebben ze vandaag afgesproken met de ondertekening van een convenant tot samenwerking, door voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen en voorzitter Wendy de Jong van ROM-Nederland.

Lees meer