1 miljard euro extra voor onderzoek en innovatie

Ondernemers en wetenschappers, verenigd in de Kenniscoalitie, slaan de handen ineen in een oproep aan de politiek. Op donderdag 15 september heeft de Kenniscoalitie een Investeringsagenda en een Portfolio voor onderzoek en innovatie gelanceerd. De Kenniscoalitie pleit voor een jaarlijkse investering van 1 miljard euro, waarmee Nederland het onderzoek- en innovatiebestel kan dynamiseren en het palet van kansen – geïdentificeerd en gebundeld in de Nationale Wetenschapsagenda – kan verzilveren om de grote maatschappelijke uitdagingen van deze tijd aan te gaan. Deze extra impuls om samenleving, economie en wetenschap duurzaam te versterken is dringend nodig nu de budgetten voor onderzoek en innovatie in een volgende kabinetsperiode met 500 miljoen euro dreigen te dalen. Van het miljard extra moet de helft naar gebieden gaan waar grote transities op ons afkomen. De andere helft zal voor brede versterking van onderzoek, innovatie en samenwerking worden benut.

Nieuwe oplossingen nodig
We staan voor enorme, complexe en urgente uitdagingen die om nieuwe oplossingen vragen. Van de uitwerking van het energieakkoord, de integratie van vluchtelingen, tot de aanpassing aan de klimaatverandering en toekomstbestendige zorginnovaties. Maar in deze uitdagingen liggen ook kansen verscholen die - dankzij deze investering in onze kenniseconomie – gegrepen kunnen worden. Onderzoek, innovatie en intensievere samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen zijn hierbij onmisbaar. Nederland verkeert in een unieke uitgangspositie, benadrukken onderzoekers en ondernemers. Het opleidingsniveau is hoog en samenwerken zit in ons DNA. Doorbraken voor wetenschap, samenleving en economie liggen binnen handbereik. De internationale positie van het Nederlandse onderzoek- en innovatiebestel staat echter al enige jaren onder druk. Bij ongewijzigd beleid zal Nederland een achterstand oplopen die niet meer in te halen valt. De Kenniscoalitie roept op om nu een forse impuls te geven over de volle breedte van het bestel.

De plannen liggen klaar – nu het geld nog!
De investeringsagenda van de Kenniscoalitie biedt een concreet plan voor investeringen in vernieuwend thematisch onderzoek. Duizenden onderzoekers en ondernemers uit alle sectoren en disciplines hebben samengewerkt om op basis van de Nationale Wetenschapsagenda een portfolio met voorstellen voor baanbrekend onderzoek op de stellen. Daarnaast zijn ook investeringen in talent en infrastructuur dringend noodzakelijk om de brede basis van het bestel te versterken. De afgelopen maanden hebben verschillende leden van de Kenniscoalitie hun afzonderlijke agenda’s al op de vandaag gepresenteerde Investeringsagenda afgestemd. Voorbeelden hiervan zijn NWO Strategie 2015-2018, Wetenschap verbindt 2016-2020 van de KNAW, Nationaal plan Academische geneeskunde, Biomedische wetenschap en gezondheidsonderzoek van de NFU, NL Next Level van VNO-NCW, Strategische onderzoeksagenda hbo 2016-2020 van de Vereniging Hogescholen en De digitale samenleving van de VSNU.

NWA-fonds als startimpuls
Tijdens de presentatie van de NWA investeringsagenda heeft minister Bussemaker (OCW) aangekondigd eind 2016 een NWA-fonds (beheerd door NWO) in te richten zodat een start gemaakt kan worden met de ambities van de kenniscoalitie.  Universiteiten, hogescholen en kennisinstituten dragen zelf bij aan het fonds en ook OCW maakt 4 miljoen vrij om te investeren in een aantal thematische routes, het versterken van talentbeleid en ondersteuning van valorisatie. Naast OCW zoeken ook andere departementen naar middelen in de begroting van 2016 en 2017 om onderzoek en innovatie op hun beleidsterreinen mogelijk te maken.

Hogescholen hebben positief gereageerd op de instelling van het fonds. Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen, geeft aan: ‘Dit is een hele mooie eerste stap, en we hopen ook dat dit andere departementen inspireert om te investeren in onderzoeksroutes. We zien dit als een begin, om de impact van praktijkgericht onderzoek écht te vergroten zullen er na de formatie van een nieuw kabinet structureel meer middelen beschikbaar moeten komen van de overheid. Alleen zo kunnen we oplossingen vinden voor urgente maatschappelijke uitdagingen.’

Het NWA-fonds richt zich in eerste instantie op drie beleidsvraagstukken die OCW heeft benoemd. Deze vraagstukken sluiten aan bij meerdere thema’s van de Strategische onderzoeksagenda hbo 2016-2020 die de hogescholen 25 augustus jl. presenteerden.

Meer informatie over de investeringsagenda en het portfolio is te vinden op www.wetenschapsagenda.nl.

Grotere onderzoekscapaciteit hogescholen verdient meer financiering

Het aantal lectoren heeft in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen, van 300 lectoren in 2007 naar 650 in 2016. Een positieve ontwikkeling die het belang van onderzoek aan hogescholen in samenwerking met de beroepspraktijk bevestigt. Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen: “De onderzoekscapaciteit van hogescholen wordt steeds groter, praktijkgericht onderzoek is niet meer weg te denken uit het Nederlandse onderzoekslandschap. Maar deze ontwikkeling laat ook zien dat de rijksbekostiging van onderzoek echt omhoog moet. De huidige financiering is niet voldoende om de kwaliteit en doorwerking in het onderwijs te versterken”.

Kabinet investeert 400 miljoen extra in onderzoek en innovatie

De stuurgroep van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) is positief over de extra structurele investeringen in onderzoek en innovatie. De Vereniging Hogescholen is één van de aangesloten organisaties bij de kenniscoalitie die de Nationale Wetenschapsagenda heeft opgesteld. Met een investeringsimpuls van 400 miljoen voor onderzoek en innovatie zet het kabinet een goede stap voor de broodnodige investeringen in de wetenschappelijke kwaliteit, maatschappelijke impact en het verdienvermogen van Nederland.

Regeerakkoord geeft nieuwe impulsen aan hbo

De Vereniging Hogescholen is tevreden dat de vrijkomende middelen van het studievoorschot worden ingezet voor de kwaliteit van het hoger onderwijs. Daarmee kunnen de voorinvesteringen die de hogescholen hebben gedaan structureel worden doorgezet ten behoeve van de onderwijskwaliteit. “Het motto ‘Vertrouwen in de toekomst’ betekent wat mij betreft ook vertrouwen in het hoger onderwijs en vraagt om ruimte om dat waar te maken”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.